Algemene voorwaarden

ARTIKEL 1: ALGEMEEN

Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle handelingen, diensten en overeenkomsten met ons bedrijf. De klant verklaart deze voorwaarden te kennen en ze zonder voorbehoud te aanvaarden. Afwijkingen zijn ons alleen tegenstelbaar ingeval van uitdrukkelijk schriftelijk bevestigd akkoord van onzentwege. Andersluidende aankoopvoorwaarden van de klant zijn niet tegenstelbaar. Elke bestelling betekent aanvaarding door de klant van onze algemene voorwaarden. De BTW die toegepast worden op de facturen zijn betaalbaar door de klant.

 

ARTIKEL 2: TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

De prijzen op onze offertes, getekend of niet, zijn slechts geldig voor de duur van één maand en onder voorbehoud dat er zich geen wijzigingen voordoen bij onze fabrikanten. Indien deze periode verstreken is wordt deze offerte in prijs geactualiseerd en kan de klant een nieuwe versie opvragen per mail of telefonisch.

 

Om de offerte te bevestigen wordt de klant gevraagd een voorschot van 25% over te schrijven op het gekend rekeningnummer. Dit voorschot wordt in mindering gebracht op het totaalbedrag van de factuur. Zonder voorschot wordt er geen order gemaakt en blijven bestellingen on hold staan.

Een eventuele rekenfout kan worden rechtgezet zonder dat de uitvoering van de bestelling in het gedrang komt.

 

Offertes opgemaakt aan de hand van klantgegevens/afmetingen van de klant zijn steeds vrijblijvend en worden slechts aanvaard op risico van juistheid van de klant. In geval van verkeerde bestelling of meting door de klant zijn wij niet aansprakelijk. Een correcte offerte kan enkel berekend worden na opmeting ter plaatste door onze diensten.

 

ARTIKEL 2.1 Btw-tarief

De levering van een goed is de overdracht of de overgang van de macht om als eigenaar over dit goed te beschikken. Deze levering is aan de Belgische btw onderworpen als de plaats van levering zich in België bevindt. Elk goed verkocht aan de klant is onderworpen aan 21% btw.

 

Uitgezonderd zijn diensten waarvoor de klant recht heeft op verlaagd btw-tarief. Dit enkel op werken aan de onroerende staat van een gebouw. Losse producten zoals raamdecoratie, tapijten en accessoires vallen hier niet onder.

 

Indien de klant verklaart dat zijn/haar woning onderworpen is aan het btw-tarief van 6% is dit volledig op risico van de klant. Voorwaarden om te voldoen aan 6% btw-tarief zijn:
- De betrokken woning is ouder dan 10 jaar
- De woning is een privéwoning in hoofdzaak
- De werken worden aan eindgebruiker gefactureerd


ARTIKEL 3: ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN

Wanneer wij ten gevolgde van overmacht, staking, lockdown, enz. niet in de mogelijkheid verkeren om de overeenkomst uit te voeren, behouden wij ons het recht voor de overeenkomst te beëindigen zonder dat enige schadevergoeding kan worden geëist.

 

ARTIKEL 4: WIJZIGINGEN EN MEERWERKEN

Elke wijziging, toevoeging of weglating met betrekking tot de werkzaamheden zoals omschreven in de bestelbon/offerte/overeenkomst moet schriftelijk worden overeengekomen. Indien deze schriftelijke overeenkomst niet voorhanden is, zal er onweerlegbaar vermoeden van instemming zijn met de uitvoering van deze werken door de loutere uitvoering ervan

 

ARTIKEL 4.1 Meerwerken

Onder meerwerk wordt verstaan elke wijziging aan de overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering, elke handeling, levering, werk of verandering van hoeveelheden die niet in de offerte beschreven is.
In afwijking van art. 1793 B.W. kunnen meerwerken met alle middelen van recht worden bewezen. Meerwerken op verzoek van de klant worden aangerekend in regie of tegen vaste prijs. Bij gebreke aan vaste prijs, geldt de aanrekening in regie.
Indien de klant een opdracht verleent om werken uit te voeren zonder dat de dossieropvolger kennis heeft van alle relevante informatie op het ogenblik van de offerte, dan aanvaardt de klant om de deze werken extra te vergoeden voor alle meerwerken die voortvloeien uit het later ter kennis krijgen van deze informatie. Alle meerwerken die voortvloeien uit deze ongekende relevant informatie worden aangerekend in regie.

 

ARTIKEL 5: LEVERING VAN GOEDEREN/DIENSTEN

De opgegeven leveringstermijn geldt slechts ter inlichting en een vertraging in de levering om welke reden ook geeft geen recht op schadevergoeding noch op ontbinding van het contract. Vanaf afhaling geldt dat het vervoer van de goederen volledig gebeurt op risico en voor rekening van de klant.

Onvolledige levering en/of plaatsing van een order mag geen aanleiding geven tot weigering van betaling van de geleverde goederen en diensten. Gedeeltelijke facturatie mag worden opgemaakt naargelang de levering van de goederen en de geleverde diensten.


ARTIKEL 6: PRIJZEN EN BETALING

Alle prijzen zijn steeds uitgedrukt in euro, exclusief BTW. BTW wordt op het einde van een offerte/order/factuur berekend.

 

De prijzen worden beschouwd als zijnde opgemaakt op basis van de lonen, de sociale lasten en de prijzen van de grondstoffen die heden in voege zijn, zij zullen gebruikelijk een evenredige vermeerdering of vermindering ondergaan.

 

Er geldt bij iedere bestelling en levering een eigendomsvoorbehoud in het voordeel van ons bedrijf. De eigendomsoverdracht van de goederen wordt opgeschort tot de volledige betaling van de bestelling overeenkomstig de algemene verkoopsvoorwaarden. De koper erkent uitdrukkelijk dat ons bedrijf het recht behoudt de goederen terug te vorderen bij gebrek aan volledige betaling.

 

Tenzij anders bepaald, zijn facturen betaalbaar 8 kalenderdagen na factuurdatum. Bij niet-tijdige betaling door de klant hebben wij als bedrijf, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, recht op de betaling van een interest tussen 5 en 15%, evenals op een forfaitaire schadevergoeding van 5%.
Elke niet-betaling van een factuur op de vervaldatum brengt de eisbaarheid mee van alle facturen die op dat ogenblik zijn opgesteld lastens de klant.

 

ARTIKEL 7: UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST EN UITVOERINGSTERMIJNEN

De termijn van uitvoering wordt slechts definitief gegeven na ontvangst van het akkoord van de klant gevolgd door de betaling van het voorschot van 25% zoals vermeldt in Artikel 2. De uitvoeringstermijn kan ook niet aanvangen voordat de klant gegevens verstrekt die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.


De uitvoeringstermijn is steeds indicatief. De klant kan geen schadevergoeding vragen wegens vertraging van de werkzaamheden, noch een ontbinding van de overeenkomst vragen.


Wijzigingen aan de overeenkomst doen de uitvoeringstermijn vervallen.


De klant is verantwoordelijk voor het voorzien van parking waar één of maximaal twee voertuigen kunnen staan tot 4M lengte. Indien er geen mogelijkheid is én er kosten gemaakt worden zullen deze ook doorgerekend worden aan de klant.


ARTIKEL 8 : BEËINDIGEN VAN DE OVEREENKOMST
Een beëindiging van de overeenkomst, het weze voor of tijdens de uitvoering van de werken, is slechts mogelijk mits uitdrukkelijk akkoord, waarbij de klant steeds zal gehouden zijn de reeds uitgestane kosten en lasten, de reeds uitgevoerde werken, samen met de reeds geleverde materialen en benodigdheden integraal te voldoen, bovendien heeft de klant geen recht op een terugbetaling van het door hem betaalde voorschot, dit als compensatie voor het feit van het verder verlies van de aanneming.

 

Indien de aannemer zelf de overeenkomst verbreekt of annuleert of indien de overeenkomst door ons toedoen wordt verbroken is de klant, voor zover deze een consument is, gerechtigd op eenzelfde vergoeding lastens ons. Indien artikel 1794 van het Burgerlijk Wetboek door de klant zou worden ingeroepen, wordt de post van al wat de aannemer bij de aanneming had kunnen winnen bepaald op 10 % van de afgezegde werken

 

ARTIKEL 9: KLACHTEN EN AANSPRAKELIJKHEID
Klachten aangaande de facturatie dienen te gebeuren binnen een periode van acht dagen na ontvangst van de factuur met vermelding van het factuurnummer en de factuurdatum. Bij gebreke aan een klacht binnen deze termijn wordt de koper geacht de levering der goederen volledig te hebben aanvaard, alsmede de prijzen en de verkoopsvoorwaarden.


Gebreken aan een gedeelte van de levering geven de koper niet het recht de volledige levering te weigeren. Klachten in verband met zichtbare gebreken of verkeerd geleverde goederen worden slechts aanvaard indien de opmerkingen klaar en duidelijk worden geformuleerd binnen acht dagen na levering of plaatsing. Onze aansprakelijkheid blijft steeds beperkt tot de omruiling van de goederen die niet voldoen of herstel van de goederen en/of diensten die niet voldoen.


Gebruik van de goederen zal in elk geval als aanvaarding van de goederen gelden, zelf indien tevoren klacht werd ingediend. Voor goederen die niet door ons worden gefabriceerd geldt de waarborg van de fabrikant. Zij is geldig in België vanaf de datum van levering of installatie, al naar het geval, en dit voor de duur zoals aangegeven bij elk product. Onze vrijwaringsplicht met betrekking tot gebreken in geleverde goederen strekt zich niet verder uit dan deze van onze leveranciers. De vervanging of herstelling geschiedt tijdens de werkdagen en tijdens onze werkuren, zonder kosten, met uitzondering van eigen fouten door klant. Het herstellen of vervangen van goederen verlengt de oorspronkelijke waarborgtermijn niet.

 

ARTIKEL 10: OPLEVERING(EN)
Zodra de werken beëindigd zijn dient de opdrachtgever over te gaan tot de voorlopige oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de voorlopige oplevering te weigeren.


Als de opdrachtgever nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen de 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de voorlopige oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze periode van 15 dagen.

 

Algemene voorwaarden